"
گاه نوشت ـ وبلاگ
گاه نوشت ـ وبلاگ

گاه نوشت ـ وبلاگ (8)

پيش از آنكه متني را منتشر كنيم، در صورتي كه از جايي نقل كرده باشيم، يا توسط تايپيست هاي ناشي تايپ شده باشد، لازم است كه برخي فاصله هاي گذاشته شده در آن متن را به نيم فاصله يا همان فاصله جامد تبديل كنيم

با استفاده از دستور جايگزيني در مايكروسافت ورد (microsoft word) اين كار امكان پذير است، اما نيازمند فهرستي هستيم كه بدانيم آنها را بايد جايگزين (Replace all) كنيم

ذيلا فهرستي از اين موارد ارائه مي شود:

-گو -نويس -نگار -خوان
-افزار -مندی -پرور -پرداز
-آموز -آميز -پذير -دهنده
-ده -كننده -كن -گشا
-بين -بينانه نا- پاك-
هم- -گيری -گردانی -آور
-گرا -سازی -تر -ترين
-تری -ال -انداز -شناخت
-شناختی -شناس -شناسی -گون
-گونه -تان -شان -مان
-اش -ام -ات -ای
-اند -ايم -ايد -ام
-ها می- همی- نمی-
بين- برون- درون- ميان-
بی- غير-    

به عنوان مثال « دهنده » بايد با «‌دهنده » جايگزين گردد. (من فاصله جامد لازم را قرار داده‌ام كه با كپي پيست آن در ورد به صحت آن پي خواهيد برد

 

پي نوشت ها:

- كد فاصله جامد 0157 مي باشد كه با alt و اعداد ماشين حسابي، مي توانيم به آن دسترسي داشته باشيم

- براي اصلاح نيم فاصله و تخصيص آن به يكي از كليدهاي صفحه كليد مي توانيد از بخش insert وارد symbol شويد و پس از انتخاب More symbols سپس special character را انتخاب كنيد، سپس از جدولي كه ظاهر خواهد شد، گزينه no-width Optional Break را انتخاب كنيد و سپس با استفاده از كليد Shortcut key يك كليد ميان بر به آن اختصاص دهيد و ذخيره كنيد. به عنوان مثال كنترل + اسپيس يكي از بهترين گزينه هاي اين كار است

- در ويندوز و در كاراكتر ست يونيكد يك فاصله جامد ديگر هم داريم كه اگر در پايان سطر واقع شود، كلمه را مي شكند و يك خط تيره به جاي آن مي گذارد. بديهي است كه ما در زبان فارسي از آن فاصله جامد استفاده نمي كنيم. تركيب كنترل و شيفت و خط تيره، در صفحه كليد برخي ويندوزها چنين فاصله جامدي را ايجاد مي كند كه به نظر غلط مي آيد

- يكي از بهترين نرم افزارهاي تغيير جاي حروف روي صفحه كليد ويندوز نرم افزار klm است كه براي اصلاح ياء و اعراب بسيار مناسب است اما براي اصلاح نيم فاصله اندكي مشكل دارد زيرا امكان تعريف شيفت اسپيس و كنترل اسپيس را ندارد

- آخرين نكته آنكه اين جانب اين متن را با صفحه كليدي تايپ كرده ام كه فاقد فاصله جامد بوده است؛ بنابراين خوانندگان گرامي به اشكالات نيم فاصله اي آن خرده نگيرند.

بي بصيرتي يکي از دردهايي است که نه پيغمبر «ص» و علي «ع» توانستند دوايش کنند و نه «حسن بن علي «ع»؛ اما حسين بن علي «ع» ماموريتي ازلي داشت که با گذر از جان خويش و تمام آنچه داشت و ياران با وفايش و حتي کودک شش ماهه خود، جاهلان غافل را از خوابي چند هزار ساله، بيدار کند و همچون تندبادي، بر جان‌هاي خفته آنان نداي ابدي «هل من ناصر ينصرني» را سردهد. ندايي که ما نيز امروزه پس از هزار و چهارصد سال، مخاطب آن هستيم و مسؤول در برابر فرياد سرخ کرب و بلا.

اين شعر ديني واگويه‌ايست روشن و هنرمندانه از وضعيت آن مردمان غفلت آلود؛ که البته در هر زماني، تيغ جهل عده‌اي را به مرگ خاموش معرفت کشانده است و امروز نيز برخي خواص، از عوام جاهل‌ترند. اين شعر را به همه ولايتمداران تاريخ هديه مي کنم:

پرونده حماسه عاشورا
هر روز، پیش روی دلم باز است

در قاب كربلای عطش، عكس
هفتاد و دو شهید سرافراز است

هفتاد و دو امیر و یكی سالار
هفتاد و دو ستاره و یك خورشید

هفتاد و دو بهار شقایق پوش
هفتاد و دو سپیده كه خون پوشید

باران فتنه بود كه می‌بارید
اما دو چشم فتنه در آوردند
 
در روزگار غم‌زده تردید
جان را فدای باورشان كردند

 
كوفه، هزار چهره و بی‌غیرت
كوفه، اسیر جهل فراوان بود

با آنكه پُشته پُشته مسلمان داشت
اما دچار قحطی ایمان بود

 
كوفه، نمازش اول وقت، اما
پشتش به قبله‌گاه حقیقت بود

آخر امام، باطن اسلام است
پس كوفه هم بدون بصیرت بود

فریاد سرخ كرب‌وبلا این است:
مولا! به پای عشق تو می‌مانیم


هر چند سیل فتنه شود جاری
ما عاشقانه بر سر پیمانیم

شعر از: سید علی حسینی ایمنی

ریزشها در تاریخ اسلام: لعن نماینده امام حسن عسگری (ع) توسط خود آن حضرت

قاسم بن علاء، دست خطی از امام حسن عسکری (ع) آورد که حاوی لعن بر احمد ابن هلال بود و در ابتدای آن به وکلا و خواص خویش در عراق توصیه فرموده بود که از این صوفیِ ریاکار برحذر باشید. در حالی که احمد بن هلال، 54حج به جای آورده بود و بیست مرتبه ی آن با پای پیاده بود. احمد بن هلال از نزدیکان و خواص ائمه بود که عمری را در مصاحبت ایشان سپری کرده و واسطه ی بین شیعیان و امامان متاخر در انتقال سوالات و درخواستها و جواب ایشان بود. وجاهت و منزلت او ، نزد امامان به حدی بود که بسیاری از شیعیان در صحتِ دست نوشته ی امام عسکری تردید کردند و اصحاب و خواصِ امام در کوفه گفتند:« به ملاقاتش بروید و همچنان احادیث و نقل قولهایش را بنویسید.» پس قاسم بن علا را وادار کردند تا دوباره در این باره به محضر امام برسد و حضرت امام عسکری(ع) نیز توضیحات بیشتری مرقوم داشتند:« تصمیم ما در مورد ابن هلال- که از رحمت خداوند به دور باد- صادر شد. روش و منش او این طور گشته که در کار ما بدون اذن و رضایت مان دخالت می کند- که خداوند گناهش را نبخشد و لغزشش را نادیده نگیرد- خودسرانه تصمیم می گیرد و خواست ما را اجرا نمی کند ، بلکه طبق هوا و هوس خویش عمل می نماید. پس ما بر این کارهایش صبر کردیم تا این که ادعاهای منحرف در عقیده(توحید و نبوت) اظهار داشت و ما اخبار انحرافاتش را- که خداوند او را از رحمت خویش به دور بدارد- از گروهی از دوستانمان گرفته بودیم پس دستور دادیم که این مسئله را با خواص از شیعیان ما در میان بگذارد و ما از ابن هلال به خداوند تبرّی می جوییم و نیز از هر کس که از او تبرّی نجوید.

امام در انتهای همین دست نوشته، ماجرای مشابهی در مورد یکی دیگر از اصحاب نزدیکشان را یادآوری کرده اند:« کسی نباید دعا برای استقامت و عاقبت به خیری را واگذارد تا اینکه خداوند، ایمانش را مستقر و دائم قرار دهد نه ودیعه و موقت.»

نکند گاهی فکر کنیم که اگر مسوولی در یک گوشه از جمهوری اسلامی ایران، خیانتی کرد، دولت خائن شده است یا مافوق او به خیانت او راضی است. گرچه باید مسوولین نظارت کاملی بر امور زیردستان خصوصا آنانکه امورات مردم را رتق و فتق می کنند داشته باشند، از سوی دیگر، مردم باید بدانند که نفس اماره است و شیطان مکار و انسان درگیر چالشهای درونی. خوش به حال آنان که در جهاد اکبر سربلندند !

در اين مطلب، مجموعه اي از پوسترهاي زيبا با موضوع تقابل حق و باطل در فتنه ها ارائه مي شود كه از يك مجموعه نرم افزاري به نام «فرقان» استخراج شده است. اين نرم افزار كاريست مشترك از دانشگاه شاهد و سازمان بسيج مستضعفين كه براي تمامي دست اندركاران آن مجموعه توفيق و سربلندي در خدمت به اسلام عزيز را آرزو داريم. بر روي يكي از تصاوير كليك كند تا بزرگنمايي انجام گيرد. ضمنا مي توانيد به صورت اسلايد تصاوير را ملاحظه فرمائيد.

 

قسمتی از یک گفتگوی واقعی در عالم مجازی:

او: خیلی ازش دور شدم. دیگه رووم نمی شه برم طرفش.

من: همین الان برو سجاده ات رو رو به قبله پهن کن و بنشین در محضرش. باهاش مناجات کن. اگر دیدی که آهت گرفت و اشکت دراومد بدون که هنوز هم دوستت داره. اگر نه برای همیشه باهاش قهر کن!

او: یعنی واقعا ازش ببرّم؟!

من: بله!

او: آخه این چه جور مشاوره ایه! منو دعوت می کنی به تعیین تکلیف و بریدن!

من: نه! اتفاقا دارم دعوتت میکنم به رفاقت با حضرت دوست. آخه من مطئنم که گزینه اول درسته و هیچ موقع به گزینه دوم نمی رسی.

او: از کجا اینقدر مطمئنی؟

من: از اونجا که خودش فرموده: «قُلْ یا عِبادِیَ الَّذینَ أَسْرَفُوا عَلی أَنْفُسِهِمْ لا تَقْنَطُوا مِنْ رَحْمَةِ اللّهِ» (زمر/53) بگو: ای بندگان من که در جنایت به خویش [به واسطه گناه] از حدّ گذراندید، از رحمت خدا نومید نشوید.»

او: از کجا بفهمم قبولم کرده؟

من: گفتم که: اگه در مناجات حالی پیدا کردی و اشکت جاری شد، بدون که راهت دادند. یادت باشه تو باید رادیوت رو روشن کنی و طول موج رو روی فرکانس لازم تنظیم کنی وگرنه فرستنده همیشه روشنه و داره دعوت می کنه!

دوست دارد دوست این آشفتگی!

قورباغه ها، بي اعتنا به وسعت هستي
در کنار باتلاق ها
با دست هاي بلندشان، با کثافت ها پيمان بسته اند
به گل ها و کرم ها قانع هستند
سوسک ها برايشان ترانه مي خوانند

قورباغه هاي مست
سرشار از شادي و خيال
روي دوپا نشسته
شکسته، شکسته آواز مي خوانند
اينجا بهشت ماست
اينجا بهشت برين است... !!!

شعر از: مرحوم استاد علی صفائی (عین صاد)

 

وقتی رادیاتور ماشین جوش می آورد، سریع کنار می زنید و ماشینتون رو متوقف می کنید. چرا که ممکنه ادامه حرکت در اون وضعیت به موتور ماشینتون صدمه بزنه، باید کمی صبر کرد، خنک کرد رادیات ماشین رو و بعد ادامه حرکت!

ما هم وقتی عصبانی می شیم، باید کنار بزنیم. باید توقف کنیم، ادامه مسیر با اون حالت ممکنه صدمه بزنه بهمون! باید خنک بشیم بعد ادامه بدیم !!

ذكر الغضب عند أبي جعفر عليه السلام فقال: إن الرجل ليغضب فما يرضى أبدا حتى يدخل النار، فأيما رجل غضب على قوم وهو قائم فليجلس من فوره ذلك، فإنه سيذهب عنه رجز الشيطان، وإيما رجل غضب على ذي رحم فليدن منه فليمسه، فإن الرحم إذا مست سكنت.

امام باقر علیه السلام در مورد غضب فرموده اند:

«همانا كه مرد خشمگين مى شود و تا خود را جهنمی نکند و به گناهى دست نيالايد آرامش نمى يابد و خشمش فرو ننشيند. پس براى اينكه در هنگام خشم به كارهاى ناشايست اقدام نكنيد هرگاه شخصى خشمگين شد اگر ايستاده است فورا بنشيند تا پليدى و وسوسه شيطان از او دور شود و هرگاه به خويشاوندش غضب كند، به نزد او برود و بدنش را مس كند؛ چرا كه خويشاوند اگر مس شود، آرامش يابد.»: الکافی، باب الغضب، روایت دوم

بنابراین هنگام خشم کارهای زیر مفید خواهد بود:

1- استغفار و اعوذ بالله من الشیطان الرجیم گفتن

2- آب زدن به دست و صورت (و چه زیباست وضو گرفتن با آب سرد)

3- یادآوری آیات و روایات توصیه کننده به کنترل خشم و غضب

4- عوض کردن مسیر تفکر و پرت کردن فکر از موضوع

5- یادآوری شیرینی گذشت و کنترل نفس و نتایج بد کارهای زشت انسان خشمگین

* ایده این مقایسه زیبا از دیگران بوده است.

** این لینک رو هم ببینید: نذر آیت الله بروجردی در خصوص کنترل خشم.

چقدر قشنگ و باشكوهه كه خداي آسمانها به يه زميني بگه:
تو رو براي خودم ساخته و پرداخته كردم!*
آدم از عظمت اين جمله مدهوش ميشه
ولي تكان دهنده تر از اون اينه كه ندايي باهات حرف بزنه و بگه
«من خدا هستم ...»**
عاشقي را كه چنين باده ي شبگير دهند
كافر عشق بود گر نبود باده پرست

* وَاصْطَنَعْتُكَ لِنَفْسِي طه / 41
** إِنَّنِي أَنَا اللَّهُ لَا إِلَهَ إِلَّا أَنَا فَاعْبُدْنِي وَأَقِمِ الصَّلَاةَ لِذِكْرِي طه / 14

پي نوشت: من هم اگه جاي موسي بودم با اين همه لطف رب در جواب يه سوال معمولي «آن چيست در دست راستت اي موسي» كلي توضيح ميدادم كه با اين «عصا» چه كارهايي كه نمي كنم !