"
سَلامٌ عَلى‏ إِبْراهيمَ مشاهده در قالب پی دی اف چاپ فرستادن به ایمیل
جمعه ، 22 شهریور 1392 ، 20:30

سَلامٌ عَلى‏ إِبْراهيمَ ( الصافات / 109 )

بعضى در تفسير آيات «و جَعَلنا لَهم لِسانَ صِدقٍ عَليّاً» (مريم/ 19، 50)، «وَاجعَل لِى لِسانَ صِدقٍ فِى الأَخِرين» (شعراء/ 26، 84)، «و ءَاتَينهُ أَجرَهُ فِى الدُّنيا» (عنكبوت/ 29، 27)، «و ءَاتينهُ فِى‏الدُّنيا حَسنَة» (نحل/ 16، 122)، «و تَركَنا عَليهِ فِى الأَخِرين» (صافات/ 37، 108) مقصود از «لِسَانَ صِدق» و اجر و حسنه در دنيا و ابقا در ميان آيندگان را كه به ابراهيم عطا شده، مقبوليّت وى نزد همه ملل دانسته‏اند.
بنابه قولى، سلام خداوند بر ابراهيم در «و سَلمٌ عَلى‏ إِبرهيم» (صافات/ 37، 109) به اين معنا است كه وى در همه زمين جز به نيكى ياد نشود.
گذشته از آيات ياد شده، واقعيّت خارجى نشان مى‏دهد كه همه اديان توحيدى به دليل آن كه پيامبرانشان از نسل ابراهيمند، زيرا ابراهيم نياى‏همه يا بيش‏تر پس از خود بوده است، پيامبران شخصيّت او را گرامى مى دارند؛ حتّى مشركان عرب هم از آن جا كه بيش‏تر آن‏ها قريش و از نسل ابراهيم بوده و ريشه ساير عدنانيان نيز به اسماعيل مى‏رسد، به ابراهيم عليه السلام احترام مى‏گذاشتند؛ به همين دليل، قرآن، داستان ابراهيم را بارها بيان كرده تا آن‏ها را به توحيد كه منادى آن ابراهيم بوده و همه گروه‏ها حقّانيّت او را مى‏پذيرند، ترغيب كند.

* ابراهيم از شيعه نوح است با آنكه ميان آنان چند صد سال فاصله است:
سلام على‏ نوح فى العلمين* و انّ من شيعته لابرهيم : صافات (37) 79 و 83

* ابراهيم (ع) به تنهايى به منزله يك امّت است (در پرستش خداوند):
انّ ابرهيم كان امّة قانتا للَّه .... : نحل (16) 120

* ارائه ملكوت آسمان‏ها و زمين به ابراهيم (ع) از سوى خدا:
و كذلك نرى ابرهيم ملكوت السموت و الارض .... : انعام (6) 75

* چنين ابراهيمي دعا مي كند كه در زمره صالحان قرار گيرد:
و اتل عليهم نبا ابرهيم* رب ... الحقنى بالصلحين : شعراء (26) 69 و 83


 

Leave your comments

0 Character restriction
Your text should be more than 5 characters

People in this conversation

Comments (4)

  • Guest (حدیث اقا)

    سلام استاد بزرگوار درجملات بالا فکر کنم نوح را به اشتباه لوط درج کرده اید :
    * ابراهيم از شيعه لوط است با آنكه ميان آنان چند صد سال فاصله است:
    سلام على‏ نوح فى العلمين* و انّ من شيعته لابرهيم : صافات (37) 79 و 83
    که باید لوط به نوح عوض گردد //اشتباه لپی رخ داده//;)

  • سلام عليكم
    ضمن تشکر، تذکر شما درست بود. اصلاح شد.

  • Guest (حدیث اقا)

    ممنونم خیلی خیلی جالب هست /برای دوکس روایت شده است صلوات بفرستید با آل او/1- حضرت حضرت محمد پیامبر اعظم وحضرت ابراهیم//
    1-اللهم صلی علی ابراهیم وآل ابراهیم
    2-اللهم صلی علی محمد وآل محمد
    واین مقام والای حضرات عظما است علیهما السلام

  • Guest (ملكي معاف)

    سلام

    برادر عزيز

    ضمن عرض خسته نباشيد

    يك مقاله توسط استاد دكتر مهدي ايزدي و بنده حقير(ملكي معاف) در مجله علمي پژوهشي "كتاب قيم" به چاپ رسيده كه موضوعش شايد براي حضرتعالي و عزيزان همفكر جالب باشد.

    اين مقاله علمي از نظر درجه علمي حايز درجه «علمي پژوهشي» شده و در روزهاي گذشته در اينترنت نيز در معرض عموم قرار گرفته است.

    موضوع اين مقاله بررسي يك اختلاف مهم در نسخه هاي خطي زيارت عاشوراست و در آن با مستندات علمي نشان داده شده كه عبارت «... ثم العن الثاني و الثالث و الرابع و ...» در نسخه هاي قديمي و معتبر زيارت عاشورا در هزار سال قبل وجود نداشته و در قرون بعد رواج يافته.

    عنوان مقاله: تحلیل و نقد یکی از فقرات نسخة رایج زیارت عاشورا

    متن كامل اين مقاله در سايت رسمي مجله «كتاب قيم» قابل دسترسي است. لينك مشاهده چكيده مقاله: http://kq.yazd.ac.ir/article_326_96.html

    لينك دانلود متن كامل مقاله با فرمت پي دي اف: http://kq.yazd.ac.ir/pdf_326_60202842f675feb69af713d557f87922.html

    بنده يادداشتي نيز درباره اين مقاله در وبلاگم نوشته ام:

    http://arabi-maleki.blogfa.com/post-414.aspx

    در صورتي كه صلاح بدانيد مي توانيد در اطلاع رساني به ساير عزيزان مشاركت فرماييد. جزاكم الله خيرا

آخرین بروز رسانی مطلب در شنبه ، 23 آذر 1392 ، 18:46